Met de auto 9 – 10 Augustus

Maaike is gisteren aangekomen en ik heb vanochtend vroeg de huurauto opgehaald. Twee dagen op stap, Maaike heeft een overnachting geboekt in Ljusdals. Twee kleine huisjes aan het water op een campingterrein. Het plan om op de heenreis bij de twee potentiele winterplekken langs te gaan en terug door het binnenland te reiden.


De eerste plek is Söderhamn, eind van de ochtend afgesproken. Opgevangen door drie personen, havenmeester, een vrouw die goed Engels sprak en een wat norse man die in een hoek ging zitten en alles en m.n. mij observeerde. Blijkt dat iedereen in Zweden zijn eigen bok heeft waarop het schip in de winter geplaatst wordt. En de kraan daar was eigenlijk niet zwaar genoeg voor mijn bootje. Maar Zweden zeggen niet zomaar nee en ze hebben heel wat rond gebeld, zonder succes. We stonden al op om weg te gaan toen ik tegen gehouden werd door de man in de hoek. Hij pakte zijn mobiel in binnen 5 minuten was er een plek en een bok geregeld. Ben kennelijk goedgekeurd.



Dus wij naar Borka Brygga  zo’n 20 kilometer noordelijker. De havenmeester, Herr Gunter Kall stond ons al op te wachten. Gunter, van oorsprong Duits, woont nu al 40 jaar en Zweden. Gunter had nog een eigen bok staan en alles kon geregeld worden geen enkel probleem. Moest wel lid worden van de vereniging, ik wordt nog een beetje Zweeds. Met een kopje koffie de details doorgenomen en de kosten. Daar heb later nog over terug gebeld want de bedragen leken reëler in Euro’s dan Kronen. Gunter lachen het waren echt kronen. Staplaats plus lidmaatschap een 1/10 van vorig jaar.



De tweede optie die ik had in Hudiksvall bleek ook geen optie. Dus heel blij met Borka, ook nog eens een hele leuke haven met twee museums en goed restaurant.  Wat een mazel kan een mens hebben en zulke aardige mensen. Ik reis onder een goed gesternte en wordt me daar steeds meer bewust van.
Door naar onze vakantiehuisjes. Prachtige plek uitkijkend over een meer. Dat ze niet geloofden dat Maaike betaald had leverde een hoog oplopend meningsverschil op. Uiteindelijk hebben eigenaar en eigenaresse ruiterlijk hun excuus aangeboden, ook weer opgelost.
Leuke weg terug naar de boot met omwegen naar een waterkrachtcentrale en klein traditioneel eettentje. Auto ingeleverd en klaar om de volgende dag uit te varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten