Met Gerbrand tot het noordelijkste puntje van de Zweedse
Baltische zee gevaren. In de week daaropvolgend in mijn eentje via eilandjes
naar het oosten richting Finland gescharreld. Mijn eerste Finse haven was Kemi,
daar een auto gehuurd en noord Finland en Noorwegen in getrokken. Na 3 dagen en
1200 kilometer op uiterst verlaten wegen door een bijna deprimerend en verlaten
landschap gereden te hebben, de stad opgezocht en mijzelf verwend met 2 dagen in
een mooi hotel in Torino.
Misschien is mijn oordeel over het landschap te hard. Het
was grauw en regenachtig die dagen en je moet het gewoon niet alleen doen. De
leegte is daar zo voelbaar en zichtbaar dat die ook bij mij naar binnen kroop. Veel
vaste structuren heb ik niet meer in mijn leven. Ik kom steeds losser te staan.
Dat bevalt me prima echter daar in het hoge noorden bekropen me de twijfels en
zonder houvast best hevig. De midzomernachten zijn heel speciaal en bijzonder maar
ook beetje saai en eentonig. Bottom-line blijft het gewoon licht. De eerste
keer is het betoverend, na de tiende keer is dat er wel af. En als je alleen
bent zonder mensen om je heen of stad in de buurt die je ritme bepalen maakt
het niet meer uit wanneer je gaat slapen, auto rijden of varen. Tijd wordt
vloeibaar en kunstmatig.
Prachtige zonsondergangen bij helder weer, dat wel. Ze duren
eindeloos en als dan de zon eindelijk onder is of bijna onder is begint de
zonsopgang en die duurt ook weer eindeloos. Mijn lijf is een paar keer in de
war geweest. Ik wil ’s nachts nog wel eens even wakker worden om een uur of 3.
Als je dan je ogen opendoet en de zon schijnt vol naar binnen raakt je
biologische klok behoorlijk van slag. Alles went natuurlijk en na een maand
wist ik niet beter. Om vervolgens helemaal wakker te schrikken als je je ogen
open doet en het helemaal donker is. Na twee maanden was donker uit mijn
systeem verdwenen en angst aanjagend. Ben er nog nooit bang voor geweest, weer
een ervaring rijker en meer begrip voor diegene die het wel zijn.
Vanaf Kemi gaat de tocht verder naar het zuiden langs de
Finse kust met als doel Helsinki of zelfs Tallin. Voor de eerste etappe had ik
Rob uitgenodigd. Bewust, Rob is een ervaren waddenzeiler en na bestudering van
de kaarten was snel duidelijk dat het noordelijkste deel lastig zou worden. De
Zweden hadden me al gewaarschuwd, de Finse kust is alleen maar rotsen. “Alsof
jullie wat anders hebben” was mijn antwoord. Nu ik er gevaren heb begrijp ik
hun opmerking wel. Ja, bij hun is het ook allemaal steen en rots, maar
daartussen is er diep en ruim vaarwater. De noord Finse kust is veel ondieper
en er liggen overál stenen. Met daartussen nauwe vaarwegen die voor de Swinde
ook nog eens regelmatig te ondiep zijn. De vele eilanden zijn overwegend vlak
en monotoon en weinig havens die geschikt waren en diep genoeg. Voor het eerst
was voor 4 dagen eten aan boord onvoldoende. Uiteindelijk moeten improviseren
met macaroni, gebakken uien en blikje vis als lunch.
De mensen zijn vreselijk aardig en open. Regelmatig ben ik
spontaan aangesproken en je bent als Nederlands schip een unicum en men vindt
het leuk dat je er bent. Meer dan der helft van de keren wordt onze vlag gezien
als Frans of zelfs Duits.
Vaarinformatie is niet makkelijk te vinden.
Scheepvaartwinkels zijn er nauwelijks en internet is lastig vanwege het taal
probleem en een andere structuur in de watersport. In Kemi ben ik alle bemande zeilboten
langs gegaan om informatie te vragen. Uiterst behulpzaam allemaal. M.n. twee
oude knakkers die allerlei oude zeekaarten opdoken om me van alles te tonen.
Klein probleem was dat ze alleen Fins spraken en het regelmatig met elkaar oneens
waren over diepte en aanvaarroutes. Na
drie kwartier en het afslaan van tientallen borrels is het me gelukt om vriendelijk
afscheid te nemen. Ze hebben nog zeker een uur gezellig na geruzied.
Beste tip kwam van een Duitser die in Kemi woont en al jaren
daar zeilt. Er is een mobile App gebaseerd op de officiële Finse nationale
kaarten met een schat aan informatie over de havens en vaarroutes. Kosten 20
euro per jaar. Voor nog eens 20 euro koop je de informatie van de Finse
scouting er bij die m.n. in zuid Finland heel veel kleinere haven in kaart
heeft gebracht.
Samengevat is de kop
van de Baltische golf een boeiend vaargebied voor een ieder die de ruimte wil
en van rust houdt en de midzomernachten eens wil meemaken. Welgeteld ben ik
gemiddeld per dag één varend bootje tegen gekomen. Alles mee tellend van
roeiboot tot Ferry. Eindeloos veel eilandjes en aan de Zweedse kant is er
voldoende ruim en diep water om te zeilen. Het noordelijke deel aan de Finse
kant van Kemi tot Kokkola is minstens zo uitgestorven en veel lastiger te
bevaren voor een kielboot. Een bijzonder gebied en de moeite waard voor mensen
die van ruimte, rust, puzzelen en navigeren houden. Er zeker geen spijt van dat
ik het bezocht heb. Warme herinneringen aan de vreselijk hartelijke en aardige
mensen en dit lege en mystieke gebied heeft me niet onberoerd gelaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten