Thea mee op de Baltische zee | 3 - 9 augustus 2019 | Krookka -> Turku 150 Mijl


31 juli Vliegen naar Helsinki
Geen ruimbagage geboekt. Het was proppen in de kleine rugzak met draagstel omdat ik voor het varen met Bob ook een paar dagen ga lopen met Machiel. De al ingepakte mok moest weer uitgepakt en volgepropt met sokken en onderbroeken. Laagjes was het kledingadvies vanwege de kou, dat trok ik wegens ruimtegebrek  grotendeels aan, wat best warm was. Op Schiphol werd ik bijna tot op het bot gefouilleerd, onder mn BH-band, overal, rugzak 2 x door de scanner. Wat zochten ze? Die mok? 
Reizen als bijna dove is geen makkie, Fins kun je niet lezen, Engels spreken ze wel maar met accent en omgevingsgeluid op het vliegveld en op straat versta ik het antwoord niet. Een goede voorbereiding is het halve werk wat Machiel , heel lief, grotendeels voor zijn rekening nam. Kaartjes voor de trein en metro vooraf geboekt. Ruime overstaptijd gepland. Da
t geeft rust en waar handig in- en uitstapplekken op Google-Earth verkend.

Met Machiel vanuit een hotel in Tampere met een huurauto twee natuurgebieden bezocht en prachtige, soms heel ruige, stukken gelopen. Een aanbeveling voor wie van lopen, natuur en rust houdt . Heerlijk zo met mn zoon op pad maar daar gaat het hier verder niet over.

Het was een puzzel hoe ik op een zaterdag  in de haven in Krookka kon komen. De bus, met overstap kwam er tot zo’n 10 km vandaan. Bob zou me komen halen met een taxi en voor de zekerheid moest ik me vindbaar maken via google-maps, big brother is watching you.  Ik stapte uit in de middle-of nowere, draaide me om en er staat ineens een rode auto naast me waarin een vent met zonnebril me breed grijnzend aankijkt; Bob. Een snelle begroeting, de meter tikt en op naar de haven. Mooi plekje en gelijk genoten van een uitgebreid visbuffet in het bijna lege restaurant. 

Opvallend was een bouwsel wat aangaf wat ‘de reizende rotsen’ inhield. Het bovenste latje is de stand van het water tov het land in 1300, de onderste in 1900. Ieder jaar komt de kust verder omhoog na de enorme druk in de ijstijd en nog steeds. Wij kennen alleen de strijd tegen het opkomende water en indalende land. Onvoorstelbaar dit maar het gaat onderwater ook door dus de diepte is hier en daar een aardig probleem met de flinke kiel van de Swinde.

In de 5 dagen dat ik mee zal varen proberen we in Turku te komen omdat vertrek daar het handigst is. Een flink stuk, dus de eerste dag staat al 50 mijl in de planning naar Luvia. Prima weer maar koude N-wind, ongunstig om vaart te maken dus deels alleen motor en motorsail. In Luvia heb ik voor het eerst een bol aan de haak geslagen. Op het terras uit de wind en in de zon een lekker ijsje gescoord en ’s avonds ouderwets aardappels, spruiten en gehakt. Heerlijk na de kou van die dag.

De volgende dag staan er wel 60 mijl in de planning. Bijtijds op. Ochtendmist met een prachtig zonnetje erbij. Uitvarend, scharrelend tussen de eilanden en rotsen naar open zee, bleek de mist toch wel zeer aanwezig. Turen naar een boei die ergens zou moeten zijn. Ineens zagen we een heel eigenaardig fascinerend verschijnsel. Een soort mistboog met aan begin en eind wat regenboogkleuren, ontstaan door de zon achter ons, weerkaatst op het water. Nog nooit gezien.  Het turen erin naar een boei werkte gewoon hallucinerend, ik zag boeien  en ineens niet die er soms wel waren en soms niet.  Op het open water trok de mist geleidelijk op. Voelde als op wintersport, alles aan, koude wind en insmeren tegen de felle zon.  Flink doorgekacheld.  Van verre zagen we ons doel, Isokari. Een eiland met pilots ( gidsen) een eind buiten de kust met de vele eilandjes. Gespannen of er een plekje zou zijn want na die lange tocht was doorvaren geen optie, te laat, te moe, te rillerig.  Het lukte.


Prachtig eiland, Isokari.  Met een haventoilet met uit- en inzicht. Beiden hebben we er rondgedwaald,. Volop genoten van de rust, mooie begroeiing, en aparte sfeer. Zwarte meerkoeten  visten rond de boot en aten hun vangst op de rotsen, onhandig flappend met hun rode poten.  Veel foto’s gemaakt.

Eigenlijk jammer om alweer weg te gaan maar er is regen en onweer voorspeld en we moeten nog een eind. Die voorspelde werd bijgesteld en het werd prachtig weer, nog lekker gezeild. De volgende dagen  zagen we wel wat voorspeld was. Soms reuze spannend als je donkergrijze wolkenmassa’s boven zee zag verschijnen, vaak pakten de wolken samen boven land, hier en daar een flits. Wij hielden wij het zo goed als droog.  Richting Turku  zag je meer bebouwing, overal zomer huisjes op de eilanden soms bizar tegen de rotsen aangeplakt en dichter bij Turku grote gekleurde houten panden met aan het water een soort miniversie, als botenhuis of sauna. Na het aanleggen barste de buien los.


En dan lig je ineens in een drukke haven in de stad en moet ik weer afscheid nemen. Van het mooie Finland waar ik 46 jr niet geweest was, het water, het  varen en Bob. We hebben veel met elkaar gesproken.  Beiden zijn we de afgelopen jaren veranderd. Bob wordt steeds relaxter, socialer  en opener naar andere mensen. Zegt verbaasd, ‘mensen spreken me gewoon eerder aan’.  Dat straalt hij uit, zo mooi om te zien. Gewoon op iedereen afstappen, voor het leuke en misschien hebben ze advies. Ik ben het omgekeerde gaan doen omdat gesprekken vaak enorm vermoeiend zijn en kijk eerder weg. Beiden denken we na over hoe we verder willen. Bob omdat hij steeds losser komt te staan van het leven in Bilthoven en contacten daar. Verder zeilen, meer vastigheid in Nederland zoeken en hoe en waar en met wat, vrijwilligerswerk? Voor mij ligt er al veel vast maar komend jaar stopt ergens mijn werk en misschien hoor ik met een CI weer veel beter. Wat doe ik dan met mijn tijd en energie? Heerlijk om er samen over te bomen, dat zetten we deze winter zeker voort.

Traject;

     Krokka -> Laitakari (prachtig eilandje, echt de moeite waard) 40 Mijl
     Laitakari -> Isokari 55 Mijl
     Isokari -> Norrby   27 Mijl
     Norrby -> Turku    23 Mijl
    

Isokari

Isokari













Isokari


Geen opmerkingen:

Een reactie posten