De expertise

De expert, Paul de Rook, is bijna een dag bezig geweest met kloppen, meten en testen. Eerst op de kant en later te water voor een proefvaart. Een grondige en kundige expertise van het hele schip inclusief uitrusting. Zonder meer waar voor je geld en bij een wat ouder schip zeker aan te raden. Eind van de dag was de eind conclusie gunstig, geen grote gebreken gevonden en voor een goede prijs gekocht.

Een paar zaken moesten hersteld of verrekend worden, zoals een dicht gekitte  patrijspoort en een beschadigde spanner. En een paar puntjes verder onderzocht. Waaronder een kleine beschadiging voor aan de kiel waar rondom vocht gemeten werd. Advies was open slijpen voor nader onderzoek...




Omdat in de aanzet naar de kiel steeds laminaat werd aangetroffen wat niet volledig doordrenkt was met hars, werd steeds verder geslepen waarbij een opening In de romp ontstond. Uiteindelijk moest ook van binnenuit gelamineerd worden om weer maximale sterkte te krijgen. En daarvoor moest binnen een dwars spant open geslepen worden. Mast er af en de loods in voor een ingrijpende reparatie. Kosten verkoper die deze probeerde terug te krijgen van de verzekering.
Al met al lag het schip twee maanden later weer in het water. Tussendoor heel wat bezoekjes, getelefoneer en overleg. En ook momenten van twijfel. Komt dit allemaal wel goed. Het is een constructief belangrijk punt van het schip. De aanhechting van een 2700 kilo zware kiel, precies onder de mast en het dwars spant wat de krachten van de verstaging op moet vangen. Ook Paul is bijna werkelijks wezen kijken of de reparatie vakkundig werd uitgevoerd. (Overigens zonder extra kosten in rekening te brengen.)




De volledige rapportage van de expert  is hier te  openen;
Rapportage reparatie kiel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten