Kopenhagen



31-7-2017 Roedvig - Kopenhagen, 35Nm, Z 4-5 Bf, half bewolkt

Gehaald! We zijn in Kopenhagen op het eiland Sjaelland (spreek uit Seeland). Bij een eerder bezoek aan Denemarken zijn we daar niet aan toegekomen. Nu dus wel.

Ik moest Bob tegenhouden anders waren we zo naar Zweden gevaren. Dat ligt werkelijk heel dicht bij. Maar ik houd me graag aan de route en aan de tijd, over een paar dagen vertrek ik alweer. Wat is dat snel gegaan. De tocht naar Kopenhagen staat voor mij als meest bijzondere te boek. We gingen echt over de Baltische zee. Met de wind uit het zuidwesten hebben de golven tijd om op te bouwen (= hoger te worden). En dat merk je! De Swinde deint en rolt en met het zeil afhalen, tegen de wind in, valt het schip na elke golf naar beneden met veel gespetter. Dat is heel normaal volgens Bob, maar ik vond het spectaculair (= spannend), durfde geen foto te maken, dácht er zelfs niet aan.

Wel veel foto’s van torens, kerken en natuurlijk de zeemeermin. Mooie stad, Kopenhagen.
Heel apart is de wijk, die de vrijstad Christiana wordt genoemd, een zelfverklaarde semi-onafhankelijke enclave. Het komt er op neer dat daar mág, wat officieel níet mag; er worden open en bloot drugs verkocht en gebruikt. Het heeft een hele aparte sfeer, hippieachtig met overal vlaggetjes en graffiti, zelfgebouwde huisjes en winkeltjes. Uiteraard loopt iedereen in hippiekleding rond. Leuk om te zien, maar er hing ook iets dreigends in de lucht. Geef mij maar een museum!

Ik heb het Deens design museum bezocht. Was echt heel leuk. Gebruiksvoorwerpen (merk Bodum natuurlijk), mode en meubels. Zelfs de ‘Knotted Chair’ van Marcel Wanders stond daar te pronken.
En dan kom je uit de drukte weer terug op de boot, een andere wereld. Dat is toch wel heel leuk van dat rondtrekken, overal, elke haven, elke plaats is weer anders.

Bea

1 opmerking: