Vakantie




Kopenhagen – Hundested, 54 Nm, Half bewolkt met buien, 3Bf

Bijschrift toevoegen
Wat een tocht. Woensdagochtend om ½ 9 al op het water, wegvarend van de skyline van Kopenhagen. Een paar gigantische cruiseschepen, paar vrachtvaarders en behoorlijk veel zeilbootjes althans voor Deense begrippen. Naar het noorden met als doel Gilleleje, het noordelijkste puntje van Sjaelland, goed bezeilbaar, koers een beetje aan de wind en een prachtige kust om langs te varen. Vlak voor Gilleleje besloten om toch door te gaan naar Hundested. Reden, het liep lekker en voor morgen wordt nogal wat regen voorspeld. In de laatste uren van de tocht kregen we de twee zwaarste regenbuien over ons heen van de afgelopen weken. Bij het invaren van de haven was het gelukkig weer droog en de wind gaan liggen.

Vandaag de eerste 1000 mijl van mij reis geklokt op het log. 1000 mijl, waarvan zeker 600 op de Deense wateren. Hoppend van haventje naar haventje, hier en daar een dagje blijven hangen, rondkijken en wandelen. Sleur is het nog zeker niet maar enige routine begint wel te ontstaan. En samen zeilen met elkaar doen we al jaren. En we hebben zo onze gewoontes ontwikkeld. Het voelt een beetje als een vakantie middenin mijn reis. We pakken ons patroon gewoon weer op nu in een ander land en op een ander schip. Bea met haar voorliefde voor stadjes, musea en winkeltjes. En bij voorkeur zeilend met maximaal windje 3 en een zonnetje. En ik het liefst aan, in of op het water en dan mag het wel wat harder waaien en liefst niet al te warm. En dat weven we eigenlijk vrij moeiteloos door en om elkaar heen. Het voordeel is dat dit schip met windkracht 3 al uitstekend zeilt, keerzijde is weer dat er van Bea dan al een rif in gelegd mag worden. Maar verder vermaken we ons prima. Ik laat me een keertje een museum in praten en Bea gelooft me soms echt als ik haar verzeker dat het schip niet om kan als het even wat harder waait en ik scherp aan de wind wil zeil
en.

Komende dagen wordt slecht weer voorspeld, regen, onweer en veel wind. Dus Hundested wordt voor de komende dagen de thuishaven, mag hopen dat ze een paar musea hebben, maar zelf het kleinste gat heeft er een. En er zijn hier zeker 4 supermarkten. De trein richting Kopenhagen vertrekt hier letterlijk vanuit de haven. Bea kan vanuit de boot opstappen voor haar terugreis. En voor mij is hier een strandje, een oude vissershaven met visafslag en wat technische bootwinkeltjes en nog genoeg te klussen. Komt helemaal goed.

We zitten nog buiten, het is net over tienen een beetje fris maar de wind is helemaal gaan liggen. Bea heeft een whisky geregeld om mee over het water te staren en terug te kijken op een mooie dag en mooie tocht. Het zal niet laat worden vanavond. Bea heeft de afgelopen jaren veels te hard gewerkt en haar vermoeidheid weekt en wiegt nu los. En ik slaap de laatste dagen heel kort en droom, zoals ik vaker doe op vakanties, de wereld bij elkaar.

1 opmerking:

  1. Mooie foto's van jullie beiden. Ik kan me helemaal voorstellen hoe het gaat. Wat zal je dit goed doen Bob.

    BeantwoordenVerwijderen