Single handed



Gisteren van Hundested naar Holbæk gezeild het Isefjord op, prachtig water. De voorspelde zuidweste wind was zuid en de voorspelde 3 Bf was in vlagen 5 Bf.  Ondanks een rif in het grootzeil en de genua  maar gedeeltelijk uitgerold begon het richting  het eind van het fjord wat ongemakkelijker te
worden. En smaller terwijl het allemaal kruisend tegen de wind in was.

De dag ervoor had ik een prachtige nieuwe lijn op de rolfok gezet. Met een dyneema voorloop zelf gesplitst aan een gevlochten schoot. Dyneema is een relatief nieuw materiaal, soepel en net zo sterk als staaldraad. Zelf was ik er best tevreden over.

Maar bij het inrollen van de Genua bleek dat die de vorige keer losjes was opgerold en nu met de harde wind veel strakker. Ofwel aan het eind van de lijn bleef er een behoorlijk stuk zeil staan wat ik niet verder kon inrollen. Paar zaken geprobeerd. Met de hand inrollen ging niet en met een schoot opbinden ook niet. En dan gaat alleen alles veel langzamer. Met een live line aan naar voren kruipen die je elke paar meter voor moet vastmaken en dan achter je weer los kost best veel tijd. Een maatje achter het roer is dan wel heel plezierig.

Een dik uur bezig geweest terwijl het fjord al maar nauwer werd. De oplossing was uiteindelijk het grootzeil laten zakken en dan hard op de motor van de wind wegzeilen om zo de winddruk op de genua te verminderen. Dit had met het grootzeil er op minstens zo goed gewerkt, maar dat was me alleen met die vlagerige  wind te link. 

Was me wat, je krijgt zo wel vertrouwen in je schip en jezelf. Beloond met een prachtige nacht voor anker bij Hundested. De volgende ochtend bleek dat ik al krabbend (zeilterm; als een anker krabt dan zit het niet goed vast in de bodem en schuift daar langzaam overheen) de bodem had leeg geschraapt, planten, stukken ijzer en veel stinkende modder, al zeilend een half uur door het water gesleept.

6 opmerkingen:

  1. Spannende dag, Bob. Weer een ervaring rijker. De boot en jij worden steeds vertrouwder met elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las je blog. Over je laatste tocht met de problemen met de genua. Zowel op de Doler (1 en 2 ) ,als op de Pietje waren of zijn permanent livelines gespannen over dek aan beide kanten van voor naar achter. Dus hoef je maar een keer in te klikken met je eigen liveline en je kunt je zonder problemen van voor naar achter bewegen. Op de Doler gebruikten we staaldraad. Op de Pietje is het witte platte kunststof lijn, speviaal voor dit doel in de handel. Vraag het Bezemer, hij maakte ze voor ons op maat. Aan beide uiteinden twee goede zware lussen. Vastbindselen met 4 /5 mm lijn. Je hebt vast zowel op het achter- als voordek geode bevestigingspunten. Anders moet je er beugels opzetten en door en door vastbouten.

    Overigens in Doler 2 zaten in de kuip twee rvs beugels gelast om je ook in de kuip te kunnen vastklikken. Op de juiste plaats en goed uitgemikt kun je daar aan hangend over de muur zeiken. Wel aan lijzijde natuurlijk.

    Je baroer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Broer,

      Dank voor je reactie. Die lijnen in het gangboord ken ik natuurlijk. Zeker die staaldraad op de Doler. Vaak genoeg op uitgegleden. Dan zijn die platte een stuk beter. Ze liggen hier aan boord, achter gelaten door de vorige eigenaar. Maar daarover later.

      Reden dat ik er voor koos om me centraal aan te haken op het schip is dat mijn voorkeur een lange liveline is zodat je bij het werken wat ruimte hebt en ik niet overboord kan. Doe je dat aan een lijn in het gangboord dan kun je als nog over de reling. Je zit dan nog wel vast aan je boot maar bungelt een slingerend aan een doorzeilend schip. De verhalen zijn dat je dan niet makkelijk weer aan boord komt en er op zijn minst een paar gekneusde zo niet gebroken ribben aan over houdt.

      Maar steeds overzetten van de haken is een gedoe en leidt er ook toe dat als het was rustiger is ik gewoon even naar voren loop. En dat is helemaal geen goed idee.

      Ofwel ik ga de livelines in het gangboord leggen. Ik heb een persoonlijke liveline met een lang en een kort deel. En ga in rustige omstandigheden de lijnen op het dek gebruiken met het korte deel. En voor als het ruiger is neem ik wat meer tijd en haak ik me centraal aan of gebruik de korte om naar voren te komen en zet me daar dan vast.

      De ogen in de kuip waren inderdaad heel handig zeker direct bij de uitgang dat zie je niet vaak op een schip. Ik gebruik hier voor gevallen van hoge nood de achterstag mits de windrichting dat toelaat, anders een zijstag

      Verwijderen
  3. Dat is wel echt avontuur! Goed gedaan Bob
    Wij hadden trouwens vorig jaar ook zo'n krabbend anker in Zeeland. En natuurlijk juist die keer geen GPS ankerwacht ingesteld ;-) Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had wel de ankerwacht aangezet op de plotter. Maar ik twijfel achteraf sterk of ik die in de voorpunt hoor. Er is een mogelijkheid om een externe zoemer aan te sluiten, maar dat is ook een gedoe. De marifoon heeft wel GPS maar geen ankerwacht functie. Maar er zijn goede ankerwacht apps voor op je telefoon, hoeft de plotter ook niet de hele nacht aan te staan.

      Verwijderen