Wismar, winterplek bereikt


Ik kom hier al jaren.  Bergit woont al sinds de “wende” in Fahren, een kleine 15 km van Wismar. En Wismar is een bezoek waard, mooi oude hanze- en havenstad. Eind vorig jaar de jachthavens hier bezocht op zoek naar een winterplek. De Westhaven heeft alles wat ik zocht. Vlak tegen het centrum aan, beschut zodat de mast er niet af hoeft en eigen kranen die op verzoek draaien.


De aankomst in Wismar was wel heel bijzonder voor me. Na een lange reis voor het eerst vanaf zee de bekende haven aanvaren. Het voelde een beetje als thuiskomen en dat in Duitsland, een beetje ontheemd ben je dan wel. Een beetje surrealistisch was het ook. We stapten aan wal en liepen frontaal tegen 2 grazende olifanten aan bewaakt door 3 polizisten. Toen ik daar foto’s van maakte werd me opgedragen deze weer te wissen omdat ze niet mocht fotograferen. Mijn opmerking dat ik ze niet gevraagd had om te draaien en dat het dus niet mijn fout was, verbeterde de sfeer niet. Welkom in Duitland. 

Na maanden rondscharrelen in Denemarken komt nu alles in een stroomversnelling. Gisteren met Maaike bij Bergit op bezoek geweest, uiterst gezellig en voor de verandering in een echt bed geslapen. Maaike is nu in het achteronder aan het inpakken want morgen stapt ze op de trein naar Amsterdam. En over precies een week wordt het schip uit het water getakeld en op de kant gezet wat meteen een hele lijsten oplevert van zaken te regelen, in te pakken en op te bergen. Niet alleen voor de boot maar ook mijn auto moest weer aangemeld worden bij de RWD en verzekerd. Bij dat laatste maakte ik een tikfoutje in mijn email adres met als bonus een middagje bellen en mailen met de helpdesk. Welkom terug in de werkelijke wereld.

Tussendoor willen Bergit en Henri nog graag een dagje zeilen en Gerbrand komt a.s. zondag avond. De voorspellingen zijn goed en graag ga ik nog een paar dagen met hem het water op voordat er getakeld gaat worden en het schip klaargemaakt voor de winter. Gerbrand heeft gelukkig een grote auto wan het lijstje “Terug naar huis” is best heel lang.

2 opmerkingen:

  1. Een bizarre aankomst in Wismar. Maar bijna weer thuis Bob, ik ben zo benieuwd hoe je er op terug kijkt, als je rustig weer in je eigen huis zit. Voorlopig nog even rustig (hoop ik) afbouwen. Veel plezier. x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bob je wordt gemist door de buren van nr. 94, Lieve vertelt aan haar vriendinnen dat je nu echt op de boot woont!
    Je achtertuin staat er strak bij, we hebben genoten van je druiven en appels.
    Geniet van je tocht richting huis.

    BeantwoordenVerwijderen