Ongewenste herinneringen



Iedereen kent dat wel denk ik, althans iedereen die al wat jaren meeloopt en een verleden heeft opgebouwd. En dan heb ik het over gebeurtenissen, ervaringen of mensen waar je niet meer aan terug wilt denken. Die je bij voorkeur ergens diep onderin je geheugen begraaft en wegstopt in een kastje met een slot er op. Netjes opgeborgen, vergeten en weggewerkt alsof het er nooit geweest is.

Stommiteiten, kwaadaardigheden, mislukkingen en blunders zijn allemaal zaken waar je zelf, pijnlijk genoeg, de hand in hebt gehad. Maar vernederingen, beledigingen of gewoon niet gezien of begrepen worden zijn voor mij als herinnering net zo vervelend. Bij voorkeur reageer ik, maar als dat niet lukt of mogelijk is, dan is het alternatief vergeten en verder leven.

Het is daarmee niet weg of opgelost, zegt men. Het vult je rugzakje en je zeult het met je mee. En ik moet dat wel geloven. Want wat ik goed opberg is er in het dagelijks leven niet meer. Maar het heeft een sluiproute waar ik geen grip op heb. Via mijn dromen, en dan liefst ’s ochtends vlak voordat ik wakker word, komt de hele K belevenis, ervaring of persoon nog eens versterkt terug. Staat desnoods uit het graf op om me in full color te bezoeken. Kost me soms uren om het kwijt te raken en weer op te bergen.
Het overkomt me gelukkig zelden als ik druk en bezig ben, maar nu, nu er meer ruimte is kruipt er met enige regelmaat iets uit zijn kooitje. Gelukkig er is een remedie als je Googled; schrijf het van je af. Pak een blanco vel papier een pen en schrijf een brief aan de persoon, de groep, de club of aan jezelf. Neem er de rust voor en wees specifiek, helder en duidelijk. Als je klaar bent lees het nog eens door en vernietig of verbrand het. 

Dat laatste is  niet zo praktisch op een boot. Weglaten drijven op het water leek me een goed  alternatief en het leverde een mooi symbolisch plaatje op. En als het terug kan zwemmen of gewoon niet werkt, dan laat ik dat weten.

5 opmerkingen:

  1. Tjee Bob, wat is dat mooi. Ik volg je helemaal, ik geloof ook dat dat zo is. Met demonen uit het verleden en traumatische ervaringen moet je dealen. Als ze diep zitten 'helpt' een reis als die van jou dus blijkbaar om ze uit te graven. Echt goed.
    Ik ga bedenken hoe ik dat eigenlijk doe....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Bob,

    Heel herkenbaar. Het spijt mij oprecht dat ik zeer waarschijnlijk deel ben van enkele van die herinneringen die boven komen. Tegelijkertijd is het fijn dat ze boven komen via dromen i.p.v. een sluiproute zoeken in je lichaam en als infarct of kanker of wat voor rot ziekte dan ook te voorschijn komen. Dank je voor je openheid om dit te delen en je moed het aan te kijken en op te schrijven.

    Geniet met volle teugen. Je leeft door dit avontuur meer dan ooit.

    Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Noor,

    Dat zit wel goed, we hebben het netjes afgerond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klopt. Fijn dat je het ook zo ervaart. Geniet van jezelf, de natuur, de intense momenten en je meisje (of mag ik haar niet zo noemen). Volgens mij komt zij binnenkort weer jouw kant op. Liefs en knuf Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zal je n briefje terugschrijven, met watervaste stift . . . ;-)

    BeantwoordenVerwijderen