Pretentieloos leven in Denemarken - Francis

Sinds 15 juli zijn Ben en ik aan boord van de Swinde. Samen met Bob en Bea hebben we een aantal dagen heerlijk gezeild. Dagen met veel zon, een mooie, niet al te harde wind, alles wat je je als (recreatie)zeiler J kunt wensen.

Voor  mij is het de eerste keer dat ik echt kennis maak met Denemarken en zijn inwoners. Jaren geleden doorkruisten we Denemarken op weg naar Zweden, maar van een kennismaking was eigenlijk geen sprake. Natuurlijk zijn er de verhalen die je vooraf over het land hoort: het is opgeruimd en ordelijk, mensen behoren tot de gelukkigsten in Europa. Feiten en cijfers. Maar ervaren doe je een land pas als je er bent, er rondreist, de sfeer in stadjes kunt opsnuiven en contact hebt met mensen.

Is Denemarken nou een heel indrukwekkend land? Ben en ik gaan de komende week verder op verkenningstocht. Toch denk ik dat indrukwekkend niet het woord is dat het meest zal blijven hangen als we straks zullen napraten over Denemarken. Maar wat dan wel? 

Het is genieten van de schoonheid van de natuur. De prachtige Oostzeekust met zijn mooie fjorden. Je voelt je meteen welkom in de havenplaatsjes met hun mooie gekleurde huizen en in dit seizoen de stokrozen die volop bloeien. Opvallend zijn de barbecueplekken die zijn gemaakt voor de gasten van de  havens. En waar het voor de meeste Nederlanders pas zomer is als het buiten 25 graden is, halen de Denen korte broeken en zomerjurken al bij een graad of 18 uit de kast.

En weer stel ik mezelf de vraag: is Denemarken een indrukwekkend land? In ieder geval niet in de zin van imposant, van grote gebouwen en huizen die de status van hun bewoners moeten onderstrepen. Wat mij vooral is opgevallen is de pretentieloosheid van Denemarken en de Denen. Gelukkig zijn met wat er is, er niet op uit zijn om indruk te maken op anderen met wat je hebt. Het goed hebben met elkaar, met familie, met vrienden. Gewoon lekker zeilen, de wind in je haren, de zon in je rug, samen reizen met goede vrienden en weer alleen verder gaan met goede herinneringen die je meeneemt. Meer is niet nodig om een goed leven te hebben.

Francis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten