
De tweede vraag was hoe laad ik ze op en bij.
Walstroom is
relatief voordelig en vaak inbegrepen in de liggelden. Dan zijn er nog drie gangbare
energie leveranciers voor dit soort
zeilschepen.
Zonnecellen. Daar heb ik niet voor gekozen. De enige voor de
hand liggende plek is net achter het luik waar het oude reddingsvlot zat zo’n
0,3 m2. Daar kan een zonnepaneel op van 50 Wp met een gemiddelde opbrengst van
17 Amp/uur per dag nog geen kwart van mijn verbruik. Voor een robuuste
uitvoering die beloopbaar is en (zee) water bestendig paneel met regelaar kom
je al gauw op de 600 Euro.
Windgenerator. Ik hoor er hele wissenlende geluiden over. En
bij de boten die er eentje hadden en waar ik naast lag, vond ik ze nogal
lawaaierig. De prijzen beginnen bij 600
euro en lopen rap verder op. Al met al
heb ik het niet serieus overwogen.
Dynamo. Zodra de motor draait worden de accu’s opgeladen
vanuit de dynamo. Mijn mazzel is dat er een nieuwe motor in het schip is gezet
met een dynamo die 115 Amp kan leveren. AGM
accu’s kunnen maximaal met een stroomsterkte van 30% van hun capaciteit geladen worden. Met
360 Amp/uur accu’s zou dat 120 Amp moeten zijn.
De dynamo is mijn keuze
geworden. Het ding zat er in en dus geen extra kosten, montage, bedradingen en
complexiteit. Aangevuld met een walstroom lader van 30 Amp die in één nacht de
volledige capaciteit kan bijladen. En mocht ik langer dan 3 dagen geen
walstroom hebben en ook niet voor het varen de motor gebruiken dan zou ik één
uur per dag stroom moeten draaien met de scheepsdiesel
En hoe werkt het voor als nog in de praktijk gebaseerd
op drie maanden onderweg zijn. Walstroom
is in Denemarken in alle havens aanwezig en 9 van de 10 keer inbegrepen in het
liggeld. Daar waar het niet inbegrepen is koop
ik het pas de tweede of derde dag.
De dynamo laad de boord accu;s met maximaal 60 Amp/uur bij.
Ik vermoed dat de accu’s gewoon niet meer opnemen en dat het niet aan de dynamo
ligt. Ik lig regelmatig voor anker en ook meerdere dagen achter
elkaar. Maar ook dan worden er stukjes op de motor gevaren. Als accu monitor heb ik de Mattman Pro van Mastervolt die
ook statistieken bijhoudt en daar komen de volgende gegevens uit, naar boven
afgerond;
·
Gemiddelde ontlading van de accu’s tot ze weer
vol geladen worden = 25 % = 90 Amp/uur
- Diepste ontlading = 60%
- Totaal onttrokken ampères = 3950
- Aantal 25% ontladingen is 3950 / 90 = 44 is 15 per maand
En wat zeggen deze cijfers;
Die 75 Amp/uur per dag blijkt iets aan de hoge kant, het is
eerder 60. Dus de gemiddelde ontlading is 1,5 dag. En dat klopt wel. Een op de
drie dagen wordt er zeker gevaren en een op de drie dagen lig ik aan de
walstroom. De diepste ontlading is ruim onder de 70% en dat is netjes.
Een keertje boven de 70% is ook geen probleem maar verkort wel de levensduur
van de accu’s.
Deze accu’s kunnen 1400 keer 25% ontladen worden en dan zijn
ze op. Wat betekent dat ze 90 maanden dit gebruik aan kunnen. Dus 15 jaar
lang 6 maanden per jaar weg. Ofwel ik ga ze niet verslijten.
En tot nu toe heb ik nog geen stroom hoeven bijdraaien.
Dus al met al werkt het goed uit en ben ik best tevreden.
Het is een simpele oplossing zonder extra complexiteit en kosten. En het is een
financieel aantrekkelijke oplossing. De twee AGM Beaut accu’s waren 580 euro. Met windenergie of
zonnecellen had je iets kleinere accu’s kunnen kiezen maar niet veel want ook
dan is opslag van energie handig. Ik heb nog nooit stil liggend stroom moeten
draaien met de motor. Mogelijk wordt dat volgend jaar anders in Estland en
Letland.
Het is geen groene oplossing. Maar het zijn wel kleine
beetjes groene energie. De zonnecel zou een 6 kilowatt/uur per maand opleveren. Door
op mijn boot te leven en daarmee efficiënt met energie verbruik om te gaan,
bespaar veel meer.
Een leerzaam college, Bob. Veel plezier samen, de komende tijd, met Maaike. Haar woning is in goede handen.
BeantwoordenVerwijderenGoede vaart!