Solo (2 juni – 10 juni) Gisløv -> Åhus


Machiel is vanochtend vroeg op de bus gestapt en ik ga solo verder. Paul kon echt niet komen en Bea en ik zijn uit elkaar. Voor de komende 6 weken heb ik geen opstappers en dat is me te lang alleen. Een weekje vind ik heerlijk. Ik ga een stuk doorvaren en dan een haven zoeken waar het schip een maand kan blijven liggen. Dat laatste zal nog niet zo eenvoudig blijken.

2 juni | Gisløv - > Ystad 25 Mijl
Bijna direct na Machiel vertrokken. Op de motor de haven uit geploegd. Een prachtige dag. Onder vol tuig 7 Kn/uur. Hoe mooi kan je het hebben. Wel weer wennen solo. Hoewel ik redelijk dicht onder de kust blijf zijn er tussendoor geen havens die ik aan kan lopen. Dan vaar je toch op groot water met weinig uitwijk mogelijkheden. Heel verstandig om daar respect voor te hebben.
Voor alles op dek (buiten de kuip) ben ik aangelijnd. Deze liveline is midden op het dek bevestigd net achter de buiskap. En lig daar nu altijd. Kan er een beetje aan hangen als ik over het dek beweeg en alles doen wat bij de mast nodig is. En met het voordeel dat ik zowel links als rechts in en uit de kuip kan. Dat ik net niet bij de besturing van de autohelm kan zal ik morgen merken en me een aantal stevige blauwe plekken bezorgen.

Ystad is leuk, bekend van de boeken van Menkell en heeft een mooi zandstrand. Ik ga lekker nog even in zee zwemmen en wordt voor de eerste keer aangesproken door twee Zweedse meisjes van een jaar of 10 met een heel verhaal. Als ik zeg dat ik geen Zweeds versta rennen ze giechelend weg.  Geen idee op wie ik lijk. Tot en met Åhus gebeurt me dat nog een keer of vier, daarna niet meer. 

2 juni | Ystad - Simrishamn 30 Mijl
Half 8 al op het water. Het begon bijna windstil. Daarna urenlang een 3 bf.  Beetje zitten lezen bootje poetsen en opruimen. Vanaf 12 uur zette de wind door tot een 6 Bf. En was het werken en heerlijk zeilen. Voor het aftuigen van het grootzeil de kop in de wind gedraaid en op de autohelm gezet. Het is een flink groot zeil en naar benedenhalen, opdoeken en vastzetten kost me 5 tot 10 minuten. In mijn ooghoek zag ik een zeilboot zeilend op ruime wind mijn kant op komen. Ja onder zeil heb je dan voorrang maar als ik zie dat iemand staat af te tuigen geef ik ze ruimte. En ruimte was er zat, we waren de enige twee bootjes zover je kon kijken.  Maar nee hoor, gewoon doorzetten, over de landsvlag zullen we het maar niet hebben. Als een speer de kuip in, liveline tekort, koste me nog wat extra tijd die los te maken, een pijnlijke snoekduik terug was de enige oplossing.
In de haven heb ik ze aangesproken en uitgelegd dat er ook mensen zijn die solo zeilen, hadden ze nog nooit over nagedacht.
Een maand in Simrishamn  het schip laten liggen kost 750 euro. En dan is er geen enkele toezicht en een redelijk open haven. Bellen, bellen en nog eens bellen. Veelal wordt er niet opgenomen of zijn de telefoonnummers die ik heb verouderd. Zoveel mogelijkheden zijn er ook niet binnen een afstand van 100 mijl. 


En dan is het raak, Åhus. Ik krijg Gunnar aan de lijn. Geen probleem hij regelt wel wat voor een redelijke prijs. Als ik 10 minuten voor aankomt bel staat hij klaar. 


5 juni | Simrishamn - Åhus 30 Mijl
Gunnar staat inderdaad na een belletje zwaaiend op de kade. Hij wijst me een plek aan net voorbij de jachthaven direct aan de kade en pal voor de beroemdste wodka stokerij van zweden (Absolut goed te drinken).  Ik moet er even aan wennen, wandelaars lopen op nog geen meter van me af langs. Gunnar begrijpt mijn gevoel. Geeft geen garantie maar verwacht geen enkel probleem. Hij zal er ook dagelijks langs fietsen en ik geloof hem. Er is hier trouwens geen enkele jachthaven met een hek er omheen.






Absolut wodka
Gunnar runt naast de jachthaven twee hotels heeft een oortelefoon en is continu in gesprek en vreselijk aardig. En Åhus is leuk. Als je aan komt varen is het een ronduit lelijke industrie haven. Maar het kanaal loopt door tot midden in het prachtige stadje. Het heeft mooie zandstranden, heerlijk want het is nog steeds bloed heet.


Bijzonder om het schip voor een maand achter te laten. Deze dagen druk geweest het daarvoor klaar te maken en inbraak bestendiger. Ik lag redelijk op schema en was voornemens naar het strand te gaan. Nog even wat opruimen en schoonmaken. Is het onder de SB bank vochtig, het mysterie van de verdwenen koelvloeistof is daarmee opgelost. De werf heeft twee slangen aan elkaar verbonden met een ijzeren pijpje. Totaal doorgerot. Havenmeester heeft me tegelijk een toer door de Åhus gegeven bij het zoeken naar een oplossing.


De avond voor vertrek hem getrakteerd op een biertje voor de goede zorgen en veel geleerd over de vaarwegen en het zeilen verder naar het Noorden. Volgende dag met bus, trein en vliegtuig terug naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten