Solo (10 juli - 14 juli) Åhus - Karskrone


10 juli  Een maandje thuis vliegt voorbij veel sneller dan op de boot. Zowel de heen als de terugreis verliepen voorspoedig. Met de bus naar Kristianstad, daar de trein naar Kopenhagen en heen gevlogen op Eindhoven waar Baldwin me afhaalde. Terug vanaf Amsterdam dezelfde route. Het schip lag er prima bij. Me niet echt zorgen gemaakt, maar toch goed om te zien.
Morgen inkopen doen en vaar klaar maken. Zelf landen en even bijkomen van een paar drukke dagen en dan het water weer op. Verder naar het noorden.


12 juli Havenmeester biertje aangeboden voor zijn goede zorgen. Zelf ook een watersporter. Schat aan informatie. Was heel welkom.  Ik wil morgen vertrekken. Nieuw vaargebied, rotsgronden en duizenden eilandjes. Moet mateloos mooi zijn.





13 juli | Åhus - > Karlshamn 30 Mijl
Dag Åhus. Zo lelijk als je er uitziet bij het aan en weg varen, zo leuk is je centrum. Goede herinneringen en aardige mensen. Zit al een uur op het water met een lange tocht voor de boeg. Het is nagenoeg windstil en het beetje komt van voren. Op de motor met veel koerswijziging langs ondieptes en eilandjes om me wakker te houden.
Vanochtend nog snel boodschappen gedaan. Waar ik heen ga is niets. Niet gewacht op de staats drankwinkel die pas om 10 uur open ging. Er is nog genoeg aan boord. Ik ga Karlshamn zelf niet in maar naar het eilandje er voor, Srårno. Mooie haven met daaraan vast een schiereiland. Een beschermd natuurgebied waarin natuurlijk wel publieke banken en BBQ’s staan. 
Bij binnenvaren natuurlijk opgewacht door een aardige Zweed die me trots vertelde dat Sweden Yachts tot 20 jaar terug er boten bouwde. Kan heel goed zijn dat mijn schip er gebouwd is. 




14 juli | Karlshamn -> Karlskrona  30 Mijl
De scherenkust bereikt! Zoiets als onze wadden, maar dan totaal anders. Geen getijden, stromend water en droogvallende platen met zeehondjes. De scheren zijn duizenden en duizenden rotsachtige  eilandjes. Vaak begroeid meestal onbewoond, maar soms hele steden erop zoals Karlskrona. Varen hier moet je even aan wennen. Leuk puzzelen om een route te vinden. Het voordeel is dat de rotsen vast liggen en goed in kaart zijn gebracht en er is geen stroming. Het nadeel, aan een diepte meter heb je niets, het kan binnen één scheepslengte van 20 meter teruglopen naar 1. Ik heb er gevaren met de boomtakken tegen de verstaging aan en 25 meter water onder de kiel. Het is er fenomenaal mooi en de komende 800 kilometer zijn hoofdzakelijk scheren, genieten dus.

Karskrone is ook nog eens heel mooi met veel (militaire) historie. Thea komt morgen. Dapper van haar omdat ze bijna niets meer hoort. Geprobeerd om het zo makkelijk mogelijk te maken.  Jachthaven ligt pal naast het station.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten