Midden op de middag stap hij aan boord. We zijn nog even
over de markt aan de haven van Helsinki gelopen. Een van de leukste stukjes van de stad. De
markt ligt ingeklemd tussen de haven met het af en aan varen van de grote
ferry’s en de kleurrijke oude gebouwen en kerken van Helsinki.
Aan boord scheepsoverleg. Marv nog wat groggy van de reis
maakt het makkelijk door alles goed te vinden. Ik heb de dagen daarvoor al
zitten puzzelen. Tallinn lonkt, helaas is de wind daarvoor ongunstig. Terug
richting Turku kan maar betekent dat ik alleen de hele oversteek naar Zweden
moet maken. Baldwin komt aan op Stockholm. Het is laat in het seizoen en
slechts een paar dagen slecht weer kunnen er voor zorgen dat ik Zweden niet
haal. We besluiten het volgende; we laten Tallinn voor wat het is en zeilen
naar Mariehamn. Daar neemt Marvin de nachtboot naar Helsinki, bekijkt nog even
de stad en vliegt dan ’s avonds door naar huis. En ik krijg zo alle tijd om
naar Zweden te varen en zelfs al een stukje richting het noorden.
Zo besloten dan ook maar meteen de touwen los en dezelfde
avond op weg naar een klein eilandje vlak voor Helsinki. Het was een goed
besluit. Mariehamn is een eind varen en we moeten flinke afstanden per dag
afleggen om er te komen. Eerste dagen werkt de wind niet echt mee en is het voornamelijk
motor sailen. Onderweg komt Marvin los en het wordt steeds gezelliger aan
boord. Varen, lekker eten, lezen en bijpraten.
En natuurlijk de klus aan het lummelbeslag. Marvin had de
onderdelen meegenomen en is door de douane stevig ondervraagd (Je schijnt van
koperen buisjes vuurwerk te kunnen maken.). Het jong kan ernstig onschuldig
kijken (afgekeken van zijn moeder) en het verhaal van een reparatie een
zeilboot ging er in als zoete koek. Blij van, er zit nu een nieuw koperen lager
in en het kan er weer jaren tegen.
Later in de week trekt de wind aan en levert ons twee onvergetelijke
zeiltochten op. De eerste 25 mijl tegen een 5 Bf in kruizen, hard werken en
trots dat we slagen van 90 graden maken. De volgende dag weer zo’n 25 mijl maar
nu met een stevige halfwinder. Om beurten de maximale snelheid om hoog gebracht
van 9 naar 9,5 naar 10 en uiteindelijk 10,4 knopen. Het mechanisch log is wat
positief en mag je er 10% aftrekken. Dan nog, genieten was het !!! (En voor
iedereen die de cijfertjes niets betekenen; het ging gewoon oerend hard.)
We zijn langs de zuidrand van de Finse archipel gezeild en
hebben het zuidelijkste bewoonde eiland Utö bezocht. Dat is nu een basis voor
pilots, vroeger voor piraten. Utö heeft een heel eigen sfeer, macaber noemde
Marvin het. Het is ook desolaat en ruig. Het hele gebied inclusief Åland
toont ruiger dan Finland, minder gepolijst en meer door storm en zee gevormd. Zowel het land als de mensen.
Utö |
Slechts één dag verwaaid gelegen. Of eigenlijk één dag met
veel wind en regen rust genomen. Was lekker, beetje rommelen en veel lezen. Beste
actie was Marvin roeiend tegen een 7 Bf om de boot verhalen, het kontje lag
nogal luid te klotsen in de golven. Verder was er niets behoudens 3 keer per
dag een ferry met een enkele auto of tractor. September is riant buiten het
vaarseizoen wat hier heel kort is terwijl het weer echt niet veel minder is dan
bij ons. De meeste haventjes waren bijna of helemaal gesloten. En wat echt
wennen is, is dat de supermarkten ook sluiten. Weer eens de boden van de
koelkast bereikt. Een gezamenlijk geïmproviseerde maaltijd bestond uit maïs en
bonen uit blik met gebakken ui, knoflook en Spaanse peper. Best goed te doen.
Alleen het blik visballen viel heel erg tegen. Ach na een dag op het water eet
je bijna alles.
Åland is een autonoom deel van Finland en behoort tot de EU
maar heeft belastingtechnisch een bijzondere status. Vandaar de vele ferry’s. Van
de ruim 26.000 eilanden en scheren hebben er 7000 een naam en zijn er 65
bewoond. Een bijzonder gebied en leuk om doorheen te varen. De hoofdstad
Mariehamn is leuk ligt op een uitstekende landtong met aan de west kant alle
ferry’s en aan de oost kant de jachthaven. We zijn er op onze laatste dag heen
gevaren en na een afsluitend etentje en
wat napraten is Marvin op zijn ferry gestapt.
Het was weer een heerlijke relaxte mannenboot met prachtige
zeildagen door een schitterend gebied.
Sauna |
Orslandet |
Route;
Helsinki - > Pihlajasaari 3 Nm Een sober haventje pal voor Helsinki met de basis voorzieningen.
Pihlajasaari -> Orslandet 45 Nm Gezellige beschutte "Volkshaven" uitgenodigd om met de clubleden de sauna in te gaan. Gratis ligplaats, sauna 2 euro.
Orslandet - > Hanko 35 Nm Hanko is een grore marina met alle voorzieningen en suppermarkt op loop afstand.
Hanko -> Borstö 35 Nm Piep klein eilandje met enkel een toilet en verder niets. Prima beschut.
Borstö -> Utö 35 Nm Zuidelijkste bewoond eiland van Finland. Basis voor pilots. Alle voorzieningen inclusief een klein suppermarkje.
Utö -> Sottung 35 Mijl Eilandje met douche en toilet en verder niets in het nazeizoen alles gesloten . Open haven voor alle winden behalve Noord.
Sottung -> Mariehamn 30 Nm Mooie haven met alles, wel duur. Leuk stadje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten