Zeilen met Marvin | 26 Augustus – 2 September 2019 Helsinki -> Mariehamn 210 Nm

Marvin stapt voor de derde keer op. Heerlijk relaxed, we kennen elkaar en zijn ingespeeld op de boot. Marvin is de eerste dagen nog wat stil en moet duidelijk omschakelen. Hij heeft een intensieve tijd achter de rug, heeft zijn baan opgezegd en begint voor zichzelf. Goede keuze vind ik, nog jong, geen hypotheek of kinderen en dus alle ruimte om het uit te proberen. En zoals ik het inschat gaat het ‘m zeker lukken.


Midden op de middag stap hij aan boord. We zijn nog even over de markt aan de haven van Helsinki gelopen.  Een van de leukste stukjes van de stad. De markt ligt ingeklemd tussen de haven met het af en aan varen van de grote ferry’s en de kleurrijke oude gebouwen en kerken van Helsinki.

Aan boord scheepsoverleg. Marv nog wat groggy van de reis maakt het makkelijk door alles goed te vinden. Ik heb de dagen daarvoor al zitten puzzelen. Tallinn lonkt, helaas is de wind daarvoor ongunstig. Terug richting Turku kan maar betekent dat ik alleen de hele oversteek naar Zweden moet maken. Baldwin komt aan op Stockholm. Het is laat in het seizoen en slechts een paar dagen slecht weer kunnen er voor zorgen dat ik Zweden niet haal. We besluiten het volgende; we laten Tallinn voor wat het is en zeilen naar Mariehamn. Daar neemt Marvin de nachtboot naar Helsinki, bekijkt nog even de stad en vliegt dan ’s avonds door naar huis. En ik krijg zo alle tijd om naar Zweden te varen en zelfs al een stukje richting het noorden. 
 
Zo besloten dan ook maar meteen de touwen los en dezelfde avond op weg naar een klein eilandje vlak voor Helsinki. Het was een goed besluit. Mariehamn is een eind varen en we moeten flinke afstanden per dag afleggen om er te komen. Eerste dagen werkt de wind niet echt mee en is het voornamelijk motor sailen. Onderweg komt Marvin los en het wordt steeds gezelliger aan boord. Varen, lekker eten, lezen en bijpraten. 

En natuurlijk de klus aan het lummelbeslag. Marvin had de onderdelen meegenomen en is door de douane stevig ondervraagd (Je schijnt van koperen buisjes vuurwerk te kunnen maken.). Het jong kan ernstig onschuldig kijken (afgekeken van zijn moeder) en het verhaal van een reparatie een zeilboot ging er in als zoete koek. Blij van, er zit nu een nieuw koperen lager in en het kan er weer jaren tegen.

Later in de week trekt de wind aan en levert ons twee onvergetelijke zeiltochten op. De eerste 25 mijl tegen een 5 Bf in kruizen, hard werken en trots dat we slagen van 90 graden maken. De volgende dag weer zo’n 25 mijl maar nu met een stevige halfwinder. Om beurten de maximale snelheid om hoog gebracht van 9 naar 9,5 naar 10 en uiteindelijk 10,4 knopen. Het mechanisch log is wat positief en mag je er 10% aftrekken. Dan nog, genieten was het !!! (En voor iedereen die de cijfertjes niets betekenen; het ging gewoon oerend hard.)

We zijn langs de zuidrand van de Finse archipel gezeild en hebben het zuidelijkste bewoonde eiland Utö bezocht. Dat is nu een basis voor pilots, vroeger voor piraten. Utö heeft een heel eigen sfeer, macaber noemde Marvin het. Het is ook desolaat en ruig. Het hele gebied inclusief Åland toont ruiger dan Finland, minder gepolijst en meer door storm en zee  gevormd. Zowel het land als de mensen.
Utö

Slechts één dag verwaaid gelegen. Of eigenlijk één dag met veel wind en regen rust genomen. Was lekker, beetje rommelen en veel lezen. Beste actie was Marvin roeiend tegen een 7 Bf om de boot verhalen, het kontje lag nogal luid te klotsen in de golven. Verder was er niets behoudens 3 keer per dag een ferry met een enkele auto of tractor. September is riant buiten het vaarseizoen wat hier heel kort is terwijl het weer echt niet veel minder is dan bij ons. De meeste haventjes waren bijna of helemaal gesloten. En wat echt wennen is, is dat de supermarkten ook sluiten. Weer eens de boden van de koelkast bereikt. Een gezamenlijk geïmproviseerde maaltijd bestond uit maïs en bonen uit blik met gebakken ui, knoflook en Spaanse peper. Best goed te doen. Alleen het blik visballen viel heel erg tegen. Ach na een dag op het water eet je bijna alles.
 
Åland is een autonoom deel van Finland en behoort tot de EU maar heeft belastingtechnisch een bijzondere status. Vandaar de vele ferry’s. Van de ruim 26.000 eilanden en scheren hebben er 7000 een naam en zijn er 65 bewoond. Een bijzonder gebied en leuk om doorheen te varen. De hoofdstad Mariehamn is leuk ligt op een uitstekende landtong met aan de west kant alle ferry’s en aan de oost kant de jachthaven. We zijn er op onze laatste dag heen gevaren en na een afsluitend etentje en  wat napraten is Marvin op zijn ferry gestapt. 

Het was weer een heerlijke relaxte mannenboot met prachtige zeildagen door een schitterend gebied. 

Sauna

Orslandet


Route;

Helsinki - > Pihlajasaari 3 Nm Een sober haventje pal voor Helsinki met de basis voorzieningen.

Pihlajasaari -> Orslandet 45 Nm  Gezellige  beschutte "Volkshaven" uitgenodigd om met de clubleden de sauna in te gaan. Gratis ligplaats, sauna 2 euro.

Orslandet - > Hanko 35 Nm Hanko is een grore marina met alle voorzieningen en suppermarkt op loop afstand.

Hanko ->  Borstö 35 Nm Piep klein eilandje met enkel een toilet en verder niets. Prima beschut.

Borstö -> Utö  35 Nm Zuidelijkste bewoond eiland van Finland. Basis voor pilots. Alle voorzieningen inclusief een klein suppermarkje.

Utö -> Sottung 35 Mijl  Eilandje met douche en toilet en verder niets in het nazeizoen alles gesloten . Open haven voor alle winden behalve Noord.

Sottung -> Mariehamn 30 Nm Mooie haven met alles, wel duur. Leuk stadje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten